Gå til innholdet

Taxitjenesten Uber kan få kjøre igjen – Transportarbeiderforbundets Bransjerådsleder for taxi raser!

Onsdag denne uka la regjeringen frem et forslag om å fjerne taket på antallet drosjeløyver og flytter samtidig kravet om kompetanse til drosjesjåføren. Det kan føre til at Uber får satt hjulene i gang igjen på norsk jord. – Drosjebransjen taper omsetning. Det skyldes at forbrukerne finner andre tjenester de heller velger enn drosjenæringen, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp), til NRK.

Bransjerådsleder for taxi, Roald Arentz i Transportarbeiderforbundet raser over regjeringens politikk og spår en mørk fremtid for en seriøs norsk taxinæring!

Dette er nok ei nyliberalistisk reform fra ei regjering som synes sosial dumping er den beste forretningsidéen siden slaveriet ble avskaffa. For annerledes er det vanskelig å tolke at pirater og kjeltringer med fikse apper og finurlige tyskklingende navn nå ønskes velkommen tilbake til norsk transportnæring, sier Bransjerådsleder for taxi, Roald Arentz i Transportarbeiderforbundet.

Dette betyr at drosjesjåførene nå må konkurrere mot løsarbeidere uten arbeidsgiver, uten sosiale rettigheter og uten skiftordninger. Disse kommer til å skumme fløten av markedet der etterspørselen er høyest og størst, og etterlate de provisjonsbetalte drosjesjåførene vi har fra før så langt nede på lønnsstigen at det knapt er behov for stige overhodet.

De vil hevde å ha etablert en sunn konkurranse og sprengt et monopol, mens de i virkeligheten har re-introdusert løsarbeidere med lua, for ikke å si mobiltelefonen i hånda, som skal konkurrere med hverandre i et kappløp mot bunnen som kommer til å fjerne de mest kompetente sjåførene fra markedet for godt i norske byer.

Heltidsyrket drosjesjåfør kommer til å havne i samme historieboka som bødkere og hovslagere. For markedets usynlige hånd kan ikke regulere ei næring med provisjonsbetaling. Denne hånda eksisterer bare i den nyliberale teorien regjeringa og dens støttespillere baserer politikken sin på. Vi prøver mer av det som ikke virker, og for å få til dette etablerer vi først en forståelse av at dagens marked ikke fungerer, sier Arentz.

Og når ei løgn gjentas ofte nok begynner mange å tro på den. Derfor har det blitt en etablert «sannhet» at drosjemarkedet i Norge er dysfunksjonelt, noe som sjelden eller aldri blir begrunna, ganske enkelt fordi det ikke er sant.

Dette bestillingsverket fra Uber og kompisene deres er ei rasering av næringa slik vi kjenner den. For de folkevalgte politikerne skal ikke lenger kunne regulere næringa politisk, det skal ikke lenger stilles krav til sentraltilknytning, og kravene til sjåfører og biler skal holdes på et minimum.

At næringa kommer til å kollapse som en følge av dette synes regjeringa å være klar over, det er vel derfor det skal gjøres unntak på steder med færre enn 20 000 innbyggere. Disse stedene har knapt en etterspørsel som gjør dem attraktive for piratene, og et frislipp vil bare føre til at drosjene - som faktisk er en del av kollektivtrafikken - vil forsvinne helt også der.

Og som det ofte er, når nyliberale reformer går ut over arbeidsfolk, er EØS-avtalen fin å skylde på. For ESA, som er vaktbikkja som sørger for at strømmen i importkabelen for høyrepolitikk bare går én vei, har hevda at den norske løyveordninga er i strid med EØS-avtalens såkalte «like etableringsrett». 
Å prøve dette rettslig, med argumenter om alvorlige konsekvenser for tjenestetilbudet og lønns- og arbeidsvilkår har ikke regjeringa vist noen vilje til. Hvorfor skulle de det? De har jo sprengt et monopol, og åpnet et nytt marked for sine venner med lapp over øyet, sier Arentz.

Dette forslaget kommer til å svekke sikkerheten, rasere lønns- og arbeidsvilkårene i ei næring som allerede består av noen av landets dårligst betalte arbeidstakere, svekke det organiserte arbeidslivet og redusere statusen på den en gang høyt ansette drosjesjåførjobben til nok et historisk lavmål. De selvkjørende bilene kan bare ikke komme fort nok! avslutter Bransjerådsleder for taxi, Roald Arentz. 

Taxis1

Relatert informasjon