Nett-banner 950x173 72
facebook
181x71 - Norsk Transportarbeiderforbund
Landsmøte 2017
lonn-gods.jpg
nettbutikk.jpg
help forsikring
LO Favør
Lo web
Lovdata

Faren for havnestreik er veldig stor!

22.september 2016
Mekling Fredag møtes Transportarbeiderforbundet og NHO Logistikk og Transport til avsluttende mekling, men NTF sin leder, Lars Morten Johnsen er ikke veldig optimistisk. – Det er lenge siden det skjedde undere, så vi forbereder oss på streik, sier han. Foto/tekst: Roy Ervin Solstad, LO Media

 

Forbundslederen innrømmer at han har vanskelig for å se at partene skal kunne komme fram til en løsning etter at man ikke lykkes verken i forhandlinger eller den opprinnelige meklingen i midten av august.

– Faren for streik er veldig stor. Det er ingen ting som tilsier at det skal bli enkelt å komme i mål med dette oppgjøret. Det er de samme problemene vi har hatt hele tiden med uenighet om ILO-konvensjon 137 som gir registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til losse- og lastearbeid, og hvor tariffavtalen skal gjelde og ikke gjelde. Jeg klarer ikke å se løsningen på det nå, sier Johnsen.

 

Vil parkere arbeidsrettsdom

Etter flere år med konflikter i norske havner, mener Transportarbeiderforbundet at det må ryddes opp i avtaleverket.

– Vi har hele tiden vært enige om praksis når det gjelder unntaket i tariffavtalene, men dommen i arbeidsretten skapte en helt ny praksis med sin tolkning som ikke tok høyde for den praksisen partene tidligere hadde vært enige om, sier Johnsen.

NTF vil derfor ha en presisering av unntaksbestemmelsen som parkerer dommen i arbeidsretten.

– Men jeg innser jo at det blir vanskelig å få med NHO på det, særlig siden NHO i sitt krav har sagt at hele omfangsbestemmelsen skal fjernes, sier han.

 

Nekter å si noe om pausen

Likevel nekter han å gi opp før meklingen starter.

– Vi krysser fingrene og håper på en løsning, men det er klart vi forbereder oss på streik. Vi må være forberedt på konflikt når vi går inn i mekling, understreker han.

Det skjer etter en måned med pause i forhandlingene. Det har vært en pause der partene har jobbet både sammen og hver for seg for å se om noen punkter kunne ryddes av veien. Hva man har oppnådd eller ikke oppnådd siden partene forlot Riksmekleren natt til 18. august, vil imidlertid ikke NTF-lederen si noe om.

– Siden det kun har vært en pause i meklingen, betyr det at vi formelt sett fortsatt er i mekling. Derfor vil jeg ikke uttale meg om det som har skjedd i pausen, men når vi møtes på fredag får vi samle trådene og se hvor vi havner hen, sier han.

 

Frykter ikke tvungen lønnsnemnd

Om partene ikke blir enige, vil samtlige av havnene NTF har tariffavtaler i, tas ut i streik.

– Vi tar ut alle. Dette er en prosess som alle våre medlemmer står samlet i. Derfor tar vi ut alle med en gang. Det er ingen vits å ta ut noen havner for så å trappe opp, sier han.

– Du frykter ikke en tvungen lønnsnemnd når dere går så hardt ut med en gang?

 

– Det er andre transportsystemer som kan ivareta den frakten som berører liv og helse. Derfor mener jeg man ikke kan bruke tvungen lønnsnemnd i en havnestreik. Liv og helse blir ikke satt i fare, men transporten kan bli mer tungvinn og dyrere, påpeker han.

Han tror heller ikke arbeidsgiverne vil lykke i å omgå streiken ved å bruke de eksklusive havnene framfor de havnene der det er streik.

– Godset skal enten til eller fra internasjonale havner, og blir ikke godset håndtert på vei til eller fra norske havner, vil arbeidsgiverne få problemer uansett, sier han.

 

Tror på internasjonal støtte

For støtte fra utlandet vil trolig komme. Johnsen deltok nylig på det danske forbundet 3F sin kongress. Der møtte han både generalsekretær i Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, Stephen Cotton og danske havnearbeidere.

– Signalene fra havnearbeiderne er at de frykter at danske havnearbeidere er de neste som vil bli skviset ut om man lykkes med det i Norge. Så der har vi full støtte. Jeg snakket også med Stephen Cotton og det virket som han så problemene som ville oppstå om norske havnearbeidere skulle forsvinne, siden man da ikke har noen til å stoppe skip med bekvemmelighetsflagg som ikke har ordnede forhold om bord. Da blir det liten vits å ha ITF-inspektører i Norge i det hele tatt, og det tror jeg Cotton har tatt innover seg nå, sier Lars Morten Johnsen.

 

Tre avtaler

Totalt er det tre avtaler som det skal mekles om fram til fristen klokka 24.00 fredag kveld. Rammeavtalen omfatter havnene i Fredrikstad, Moss, Oslo, Drammen, Larvik, Skien/Porsgrunn, Kristiansand, Sandnes, Stavanger, Bergen, Ålesund, Trondheim og Mo i Rana. Sør- og Nord-Norgeavtalen omfatter havnene i Horten, Brevik, Arendal, Haugesund, Kristiansund, Steinkjer, Sandnessjøen, Mosjøen. Bodø, Tromsø og Hammerfest, mens havnetariffen gjelder kun i Ørnes i Nordland.

Verken Mosjøen eller Tromsø er tatt ut i streiken, siden begge disse havnene allerede er tatt ut i sympatistreik med kampen for tariffavtale i Risavika utenfor Stavanger. Heller ikke Ørnes er tatt ut da dette gjelder kun ett medlem.

En streik vil omfatte rundt 220 havnearbeidere.

 

Ntf medlem
transport-arbeideren.jpg
Håndbok