9 8 6 4 3 1

Ber NTF om å få bussjåfører til å bruke sikkerhetsbelte

12.oktober 2014
SikkerhetsbelteBuss170912 Statens Havarikommisjon for Transport (SHT) ber i ei tilrådning NTF sammen med YTF og NHO Transport om å samarbeide for å få bussjåfører til å bruke sikkerhetsbelte. Dette kommer fram i SHT sin rapport om utforkjøringsulykka med buss på Rv 4 ved Rommen i Oslo i desember i fjor. Les mer!

Bussjåføren og en passasjer omkom i ulykka. Verken bussjåføren eller de 16 passasjerene brukte sikkerhetsbelter. SHT mener det er svært viktig at bussjåførene bruker bilbelte, både for sin egen sikkerhet og som signaleffekt for passasjerene.

- Dette er en problemstilling vi har jobbet lenge med i NTF. Vi har allerede startet et samarbeid om en kampanje gjennom Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet om bruk av sikkerhetsbelter for alle våre sjåførmedlemmer. Vi kommer selvsagt til å følge opp tilrådinga fra Havarikommmisjonen sammen med YTF og NHO Transport, sier 1. sekretær Dag-Einar Sivertsen i NTF.

SHT peker i sin rapport på fire større bussulykker de siste årene, der mange alvorlige skader og dødsfall kunne vært unngått hvis alle hadde brukt sikkerhetsbelter.

- Jeg vil også peke på at NTF flere ganger har pekt på ulykkesrisikoen med busser klasse 3, de såkalte bybussene. Der er det ikke sikkerhetsbelter for pasassjerene, og disse bussene har til nå kunne kjøre inntil 80 kilometer i timen. Nå blir denne fartsgrensa satt ned til 70 kilomtere i timen, men NTF har gjentatte ganger bedt myndighetene sette ned fartsgrensa til 60, sier Dag-Einar Sivertsen.

Trykk her for å lese hele ulykkesrapporten fra SHT!

Ntf medlem
transport-arbeideren.jpg
Håndbok