9 8 6 4 3 1

Ber Arbeidstilsynet gripe inn

24.januar 2013
Ole Roger Storås 240113-small Troms Transportarbeiderforening har anmeldt forholdene rundt Nobinabussene i Tromsø til Arbeidstilsynet. - Det har vært en rekke hendelser med de nye hybridbussene i Tromsø, som åpenbart er en trussel mot liv og helse både hos våre sjåfører og passasjerene. Dette kan ikke fortsette lengre og derfor har vi bedt Arbeidstilsynet gripe inn, sier leder i Troms Transportarbeiderforening Ole Roger Storås. Les mer!


(Foto: Vegard Holm)

Den siste tiden har det vært store mediaoppslag om mer eller mindre alvorlige hendelser med de nye hybridbussene til Nobina i Tromsø. Videoopptak har vist busser som har vært fullstendig ute av kontroll og som kunne ha forårsaket alvorlige ulykker.

- Disse hybridbussene er ikke i stand til å takle de krevende og svært skiftende vær- og føreforhold som vi har i Tromsø. De er konstruert slik at skiftet mellom elektrisk drift og dieseldrift går automatisk, og da gires bussen ned og gasspådraget økes. Da kan drivhjulene fort rive seg løs, og en alvorlig situasjon kan oppstå. Bussene er også slik at kjettinger må legges på på verksted. Når de er ute på veien, er det i praksis umulig å legge på kjettinger. Slik skal det ikke være, sier Ole Roger Storås.

- Våre sjåfører sier også at vinterdekkene på disse bussene er for dårlige. Som bussjåfør vet jeg at det finnes vinterdekk som egner seg godt for vær og føreforhold i Troms. Hvis det er slik at Nobina har spart penger på å kjøpe billigere og dårligere vinterdekk, er dette svært kritikkverdig, sier Storås.

Han er også svært kritisk til den korte uttakstiden på bussene i Nobina. Sjåførene har 10 minutter på seg før bussen kommer ut på vegen hver dag, til å forsikre seg om at bussen er i forskriftsmessig stand og egnet til å kjøre med i forhold til lover og regler.

- Det sier seg selv at å gjøre en forsvarlig kontroll av et stor buss, kanskje legge på kjettinger, eventuelt fylle på sand i den sandkassa bussene har med seg, lar seg ikke gjøre på ti minutter. Dette er virkelig et forhold som kan utgjøre en fare for trafikksikkerheten.De korte uttakstidene har kommet som et resultat av anbudsutsettingen av kollektivtrafikk. For hvert minutt uttakstiden reduseres, sparer Nobina penger og blir mere konkurransedyktig i forbindelse med anbud. Her må myndighetene gripe inn og endre anbudspolitikken slik at ikke busselskapene kan tjene penger på å redusere trafikksikkerheten, sier Ole Roger Storås, leder for Troms Transportarbeiderforening.


 

Ntf medlem
transport-arbeideren.jpg
Håndbok