Nett-banner 950x173 72

Bryggesjauerne gir seg aldri!

23.august 2014
Tromsø220814-small – Sammen skal vi vinne denne kampen - uansett hvor lang tid det tar å få arbeidsgiverne i kne. Men i kne skal de! Dette sa Roger Hansen, NTFs leder til de streikende bryggesjauerne på Stortorget i Tromsø fredag ettermiddag. Les mer!

(Tekst og foto: Jan-Erik Østlie/Fri Fagbevegelse)

Om lag 25 fra fjern og nær, Rogaland, Bergen, Oslo, Trøndelagsfylkene og Nord-Norge stilte opp i solidaritet med havnearbeiderne i Tromsø fredag ettermiddag. Hele helga står i bryggersjauerstreikens tegn – det blir ulike markering også lørdag og søndag. I morgen ventes det enda flere deltakere, foreninger og faner.

Stengt havn

Fredagens markering startet med en vandring gjennom Storgata med bannere og fagforeningsfaner fra Stortorget og ned til hurtigrutekaia på Prostneset hvor de streikende overleverte nordgående hurtigrutepassasjerer løpesedler. Mange tok imot og tok seg tid til å diskutere med aksjonistene. Mens streikebryterne i Nor Lines losset og lastet båten. Havna var stengt sånn at aksjonistene ikke kom inn, og sperringene ble godt pakket inn av vektere. De hadde ikke til hensikt å dra hjem før Hurtigruta kjørte videre nordover.

Fysisk vondt

På utsiden av sperringene står en trist og alvorlig Lasse Berglund, en av Tromsøs fjorten streikende bryggesjauere.

– Å stå her og se på streikebryterne blir bare verre og verre, mer og mer frustrerende. Men jeg skal kjempe denne kampen til siste slutt, sier han til FriFagbevegelse.

– Hva syns du om streikebryterne?

– Det er folk jeg tidligere jobbet sammen med. Nå vil det aldri bli aktuelt å jobbe sammen med dem mer. Det gjør vondt. Fysisk og i hele kroppen. Når vi aksjonerer, og lager et helvete for dem, føler jeg meg mye bedre.

– Både Transportarbeiderforbundets ledelse og LOs ledelse støtter dere, men ikke blokade som virkemiddel – hva mener du om det?

– De gjør jo jobben sin og må følge lovverket, det kan vi ikke si noe på.

– Ville du gått ut i streik 7. desember i fjor om du hadde visst det du nå veit, nemlig at dere ikke får lov til å hindre streikebryteri?

– Jeg er så glad i jobben min at jeg ville ha blitt med uansett, sier Lasse Berglund.

Ikke aleine

– Kamerater! Vi er samlet her i dag for å vise vår fulle støtte til de streikende havnearbeiderne. Nå har vi boikottet Risavika Terminal utafor Stavanger i 223 dager.

Våre sympatistreiker i Mosjøen og her i Tromsø har pågått i 197 dager, sier Roger Hanssen, leder i Transportarbeiderforbundet (NTF). Og fortsetter:

– Og vi står ikke aleine – vi er mange, og vi gir oss ikke.

For bryggesjauerne i NTF har kjempet mangt et slag opp igjennom årene. De har alltid stilt opp når andre har trengt deres solidaritet.

– Havnearbeidere er hel ved! Sa Hansen.

Politimester – skam deg!

Forbundslederen fortalte at forbundet har reagert kraftig på politiets framferd i Tromsø.

– Man kan være uenig om hva som er lovlige virkemidler i en konflikt, men at politiet her bruker makt for å arrestere havnearbeidere og sympatisører – som deltar i en arbeidskonflikt, det er uhørt. Politimesteren burde skamme seg! Sa han og mente at arbeidsgiverne vil tilbake til en tid hvor arbeidsfolk måtte stå med lua i hånda.

– Men det har vi ikke tenkt å gjøre! I dag viser vi vår styrke. Vi viser at noen ti-talls havnearbeidere i Risavika, Mosjøen og Tromsø har over en million fagorganiserte i ryggen her hjemme og mangfoldige millioner ute i den store verden, sa Roger Hansen.

Fins ingen snille arbeidsgivere

Ole Nors Nielsen, fra transportgruppa i det danske fagforbundet 3F holdt også appell. Han har vært havnearbeider i 17 år, nå jobber han med fagforeningspolitikk.

– Dette er en kamp for alle arbeideres rettigheter i hele verden. Derfor er det så fint å se så mange forskjellige forbund som kjemper for havnearbeiderne. Om et halvt år kan det være danske havnearbeidere som trenger deres støtte, sa han.

Og Eskil Röner, lederen av de svenske havnearbeiderne fulgte opp.

– Det er sørgelig å måtte stå her på Stortorget i Tromsø igjen. Sist jeg var her – 27. mai – trodde jeg at kampen var i ferd med å bli vunnet. Men det fins ingen snille arbeidsgivere noen steder i verden. For vi ser det overalt i Europa og resten av verden. Det slås hardt mot organiseringen av arbeidsfolk. Men så lenge denne kampen pågår i Norge, kommer vi til å komme fra Sverige for å støtte, sa han.

Front i en global kamp

Torgeir Knag Fylkesnes, stortingsrepresentant for SV fra Troms, var eneste politiker blant appellantene.

– SV stiller seg 100 prosent bak denne streiken. Dere er i front av en global kamp som foregår akkurat nå. Og kampen har foregått lenge internasjonalt. Nå har den kommet til Norge. Det er flott at dere tar denne kampen, på vegne av arbeidsfolk i hele Norge, sa SV-politikeren.

Fredsplikten må opp til debatt

Transportarbeiderforbundets leder Roger Hansen legger ikke skjul på at konflikten både i Tromsø og andre steder har noen dilemmaer. At hans forbund må vente på en dom i Arbeidsretten for å få slått fast om det foregår streikebryteri i Tromsø eller ei, er etter Hansens mening en del av spillereglene. Sjøl er han ikke i tvil om at dette er streikebryteri, men arbeidsgiverne er uenige. Da tvinger Hovedavtalens fredsplikt også NTF og LO til å avstå fra blokade som virkemiddel.

– Men havnearbeiderkonfliktene som pågår i Norge nå viser at hvordan denne fredsplikten nå fungerer må opp til debatt. Sammen med LO må vi se om den fungerer etter hensikten. Hvis det er sånn som for eksempel Nor Lines mener at havnearbeiderne ikke bruker sin fortrinnsrett og dermed kan andre overta jobben deres, innebærer jo det at vår streikerett ikke fungerer, sier Hansen til frifagbevegelse.no Og sånn vil han ikke ha det.

– Og i tillegg er Transportarbeiderforbundet heller ikke helt på parti med LO-forbundet Industri Energi (IE)?

– Vi har sterk støtte fra mange IE-medlemmer, men IEs ledelse ser på dette med sine øyne. Det må de få lov til. Vi er enige om at vi ikke ønsker noen offentlig diskusjon om dette.

– Får dere den ønskede støtte fra LO sentralt?

– Ja, LOs ledelse har stilt opp når vi har bedt dem om det, sier Roger Hansen.

Ntf medlem
transport-arbeideren.jpg
Håndbok