Nett-banner 950x173 72

Boikott eller forhandlinger?

2.mars 2015
OsloHavn1-small - Vi går til boikott av Yilport i Oslo havn fra 4. februar fordi de nekter å snakke med oss og inngå tariffavtale om lossing og lasting i containerhavna i Oslo. Men vi er når som helst villige til å sette oss ved forhandlingsbordet og forhandle med de, sa forbundsleder Roger Hansen i NTF på en pressekonferanse tirsdag.

Skal svi
- Målet med en boikott er at det skal svi mest mulig økonomisk for selskaper som neker å inngå tariffavtale med oss. Vi vil derfor oppfordre rederier og godstransportører om å styre unna denne havna inntil Yilport forholder seg til arbeidslivets spilleregler og undertegner en tariffavtale med oss. Havnearbeiderne har selvfølgelig full støtte fra Transportarbeiderforbundet og 900 000 LO-medlemmer, sa Roger Hansen.

Full støtte fra LO
1. nestleder i LO, Tor-Arne Solbakken uttrykte full støtte til NTFs varslede boikott på pressekonferansen.

– Det er veldig sjelden at en så stor arbeidsgiver ikke innordner seg vanlige regler i norsk arbeidsliv. De vil verken møte til forhandlinger eller til mekling. De er heller ikke medlem av noen arbeidsgiverorganisasjon, så vi har ingen andre steder å løfte saken for å få en annen behandling av det . Vi er derfor helt avhengige av at Transportarbeiderforbundet klarer å presse de til forhandlingsbordet, sa Tor-Arne Solbakken.

Monopol
Det tyrkiskeide selskapet Yilport fikk monopol på drifta av containerhavna i Oslo i 20 år, og tok formelt over 1. februar. NTF har siden november i fjor forsøkt å få i stand møte med Yilport for å diskutere tariffavtale, men de har takket nei. De har også takket nei til Riksmeklerens invitasjon til frivillig mekling.

Invitasjonen står ved lag
- Når vi nå iverksetter denne boikotten er det ikke fordi vi liker det. Men det er fordi det er det kampmidlet vi har i en slik situasjon.Vi har invitert YILport til forhandlingsbordet, men de har valgt å takke nei. Men invitasjonen står fremdeles ved lag, sa forbundsleder Roger Hansen på tirsdagens pressekonferanse.
 
Internasjonale sympatiaksjoner
NTF har nå henvendt seg til Nordisk Transportarbeiderføderasjon, Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen samt transportarbeiderforbund i Tysklande, Nederland og Belgia og bedt om sympatiaksjoner for boikotten.
 
- Det kan bety at skip som losser og laster  i containerhavna i Oslo under boikotten, ikke vil bli betjent i havnene i disse landene. Vi tror boikotten vil kunne føre med seg at trafikken i de andre havnene i Oslofjorden kan få betydelig trafikkøkning, sa 2. nestleder Terje R. Fenn-Samuelsen på pressekonferansen tirsdag.
 
Torsdag 5. februar kl 15.00 vil det bli en stor markering av boikotten på utsida av containerhavna i Oslo.

Ntf medlem
transport-arbeideren.jpg
Håndbok