9 8 6 4 3 1

– Hvis NHO vinner dette, er det over og ut

16.september 2014
OsloHavn160914-small To selskaper på Oslo havn ønsker å bruke egne ansatte til lossing og lasting i stedet for de godkjente losse- og lastearbeiderne ved Oslo Losse- og Lastekontor. LO og NTF er totalt uenige. I morgen kommer saken opp i Arbeidsretten, skriver Transportarbeideren. Les mer!

(Tekst: Roy Ervin Solstad/Transportarbeideren. Foto: Martin Guttormsen Slørdal)
 
Spørsmålet om hva som kan defineres som privat havn opp for Arbeidsretten i morgen. 
 
I tariffavtalen «Rammeavtale om fastlønnssystem for losse- og lastearbeidere 2014-2016» står det at For fartøyer på 50 tonn dw. og derover som går fra norsk havn - utenlandsk havn eller omvendt, skal losse- og lastearbeidet utføres av losse- og lastearbeidere. Unntatt er all lossing og lasting ved bedriftens egne anlegg hvor bedriftens egne folk anvendes til lossing eller lasting. Det er den siste setningen det nå er strid om.
 
Les hele saken på Transportarbeideren.no!

Ntf medlem
transport-arbeideren.jpg
Håndbok