9 8 6 4 3 1

– Et under at det ikke skjer oftere

8.august 2013
Inge-Johan Kirketeig (2) Leder i Sogn og Fjordane Transportarbeiderforening, Inge-Johan Kirketeig er skremt over standarden på norsk tunneler etter ulykken i Gudvangatunnelen

 

 Det var 5. august en utenlandsk trailer begynte å brenne to-tre kilometer inne i den elleve kilometer lange tunnelen mellom Undredal og Gudvangen i Sogn og Fjordane. Over 70 personer ble reddet ut av tunnelen og bragt til sykehus i Førde og Lærdal, deriblant over 20 kinesiske bussturister. Utrolig nok omkom ingen, men fire personer ble alvorlig skadet.

– Gjør ikke jobben sin
Inge-Johan Kirketeig har selv årelang bakgrunn både som buss- og lastebilsjåfør, og kjører jevnlig E39 mellom Bergen og Førde. På den strekningen er det mange tunneler uten lys, og ifølge Kirketeig blir det påstått at også et parti i ulykkestunnelen har vært uten belysning.
–Når veisjefene i Hordaland og Sogn og Fjordane påstår årsaken er at det ikke er penger til å holde lysene i tunnelene vedlike, blir jeg sjokkert. Klarer de ikke å holde veiene våre trygge å kjøre på, gjør de ikke jobben sin. Det er bare et under at det ikke skjer slike ulykker oftere, tordner foreningslederen.

   Må utbedres  
 Han er klokkeklar på at et utbedret veinett og bedre tunneler må til for å gjøre vestlandsveiene sikrere.
– Nå er det jo et stort engasjement for å bygge ferjefri E39 langs kysten mellom Kristiansand og Trondheim, men man må først se på veiene mellom fjordene før man begynner å bygge broer og undersjøiske tunneler. Det vil jo ta minst 25-30 år bare å utbedre veiene mellom fjordene før man kan begynne å gjøre strekningen ferjefri, understreker han.

Den bekymringen deler Kirketeig.
- Bilene er ikke bygd for å kjøre i Norge. Det viser de tekniske kontrollene som blir gjort, sier han.

Sterkere kontroller
Foreningslederen mener den eneste løsningen er sterkere kontroller på grenseovergangene.
- Jeg husker da jeg for mange år siden kjørte tungtransport, og kom til Kiel med pigger i fordekkene. Da ble jeg fratatt førerkortet og alle dokumentene på lasta med klar beskjed om at jeg ikke fikk papirene tilbake før piggene var ute. Det samme burde vi gjort her hjemme når det kommer biler uten kjettinger hit på vinterstid, men om vi har kapasitet til å sjekke alle bilene, vet jeg ikke, sukker han.

Siste generasjon
Selv frykterhan at jaget etter stadig billigere transportjenester kan føre til mer enn uerfarne utenlandske sjåfører og uegnede lastebiler.
- Alle sier at transporten er for dyr, likevel sliter store selskap i Norge med å få det til å gå i hop, mens sjåførene som jobber for knapper og glandsbilder tar jobbene fra oss. Her har kjøperne av transporttjenester også et ansvar, hvis ikke er jeg redd jeg er en del av den siste generasjonen norske storbiltransportsjåfører, avslutter Inge-Johan Kirketeig i Sogn og Fjordane Transportarbeiderforening.

Ntf medlem
transport-arbeideren.jpg
Håndbok