Nett-banner 950x173 72

– Jeg har kreft, ikke sosiale problemer

27.mars 2014
PerGunnarSunde270314-small Fastlegen mente Per Gunnar Sunde var for syk til å jobbe, men arbeidsgiveren nektet å godta sykmeldingen. Ett år senere har legene gitt opp å kurere kreften hans. I flere måneder måtte Per Gunnar Sunde vente på sykepenger mens NAV sjekket om han virkelig var syk. Les mer!

(Tekst og foto: Roy Ervin Solstad - Transportarbeideren)
 
I over 16 år jobbet Per Gunnar Sunde på DHL-terminalen på Vestby utenfor Oslo, men på nyåret i 2013 var det stopp. I løpet av 2012 hadde han vært sykmeldt en og to uker ad gangen. Magen var stadig i ulage, og i januar 2013 ga fastlegen ham enda en sykmelding.

– DHL underkjente sykmeldinga mi. I et brev sa de rett ut at de ikke mente jeg var syk, men at de hadde mistanke om at jeg hadde sosiale problemer, forteller Per Gunnar Sunde til Transportarbeideren.
 
Leverkreft
Siden mageproblemene ikke ga seg oppsøkte Sunde spesialist. Det viste seg til slutt at den tidligere terminalarbeideren hadde god grunn til å slite med magen.
– Det ble oppdaget kreftsvulster i leveren, så da bar det rett på Rikshospitalet, sier han stille.

I mellomtiden hadde NAV bekreftet at sykmeldingen var OK. Da først betalte DHL pengene Sunde hadde krav på.
– Jeg tror de trenerer slikt bevisst, sukker han oppgitt.
 
På lånt tid
I august i fjor skulle han ta operasjon nummer to for å bli kvitt kreften. Som om ikke kampen mot arbeidsgiveren hadde vært nok, så fikk han enda et slag i ansiktet.
 
– Jeg hadde sett fram til at de tre operasjonene skulle fjerne alle svulstene, men da fikk jeg beskjed om at leveren min ikke ville tåle en operasjon til. Heller ikke transplantasjon kunne gjennomføres fordi kreften var kommet for langt. Det var en kalddusj å få vite at jeg ikke ville bli frisk, sier han.

Sunde anslår at han bare har ett eller to år igjen å leve, uten at det gjør ham mildere stemt overfor arbeidsgiveren. Snarere tvert i mot.

– DHL kan ikke ta på seg legefrakk og si jeg ikke er syk. Jeg har kreft, ikke sosiale problemer, raser han, og anslår samtidig at det tok mellom tre og fire måneder før han fikk utbetalt penger i fjor vår.

Ikke uvanlig
For leder i Oslo Transportareiderforening, Pål Aronsen, kommer ikke Per Gunnar Sunde sin historie overraskende.

– Vi har ikke noen tall på hvor mange slike saker vi har fått henvendelser om fra medlemmene våre, men dette er på ingen måte noe nytt, sier han.
 
En ting er at bedriftene kan være vanskelige, men ifølge Aronsen møter de ofte veggen hos NAV også.

– Arbeidsgiverne kan finne på en haug med unnskyldinger for ikke å godta en sykmelding, men NAV vil heller ikke høre på oss i slike saker lenger. De tar ikke hensyn til våre innspill. NAV har et eget klagekontor, men siden de behandler klager mot seg selv, blir det som med bukken som skal passe havresekken, sukker Aronsen.

Forskutterer to millioner årlig
Dersom arbeidsgiveren ikke betaler sykepenger, legger NAV ut. Men det kan ta tid. I Folketrygdloven står det at NAV skal utbetale sykepenger dersom arbeidsgiveren ikke betaler det han er forpliktet til. Ulempen for den sykmeldte er likevel at dette ikke skjer umiddelbart.

– I utgangspunktet skal krav om sykepenger avgjøres så raskt som mulig. I praksis kan det ta noe tid, avhengig av om det må innhentes flere opplysninger. Målet er at sykepengesaker skal behandles innen fire uker, sier Anita Mølmesdal Sivertsen, seksjonssjef for regelverkskontoret i NAV til Transportarbeideren.
 
Hun avviser at det er «fritt fram» for arbeidsgivere å underkjenne sykmeldinger, men bekrefter samtidig at arbeidsgiverne verken må betale gebyr eller «strafferente» når NAV krever inn pengene fra arbeidsgiverne i etterkant. At en del arbeidsgivere ikke betaler inn det de skal, viser tallene fra NAV.
 
– NAV forskutterte omlag 1,9 millioner kroner både i 2012 og 2013 i sykepenger for arbeidsgiverperioden, men vi har ikke tall på hvor mange sykmeldinger det dreier seg om, sier Anita Mølmesdal Sivertsen.
 
Kjenner seg ikke igjen
– Våre tillitsvalgte kjenner seg ikke igjen i bildet som blir gitt her, sier HR-leder Liv Marit Stern i DHL Express Norway.
Hun sier hun ikke kan svare på spørsmålene fra Transportarbeideren eller kommentere Sundes sak direkte da det ville vært å bryte taushetsplikten DHL har som arbeidsgiver.
 
– Men Per Gunnar Sunde har vår dypeste medfølelse for situasjonen han er i og vi håper på positive endringer i forhold til hans diagnose, sier hun.
 
Stern opplyser at DHL Supply Chain ikke lenger er en IA-bedrift, men siden resten av selskapet er IA-virksomheter, blir alle sykemeldte fulgt opp etter IA-reglene.
 
– Selskapet har felles HR-avdeling som behandler alle etter de samme prinsipper. Bedriften har et svært godt samarbeid med NAV og vår IA-kontakt bruker ofte DHL som et eksempel på en bedrift som har oppnådd svært gode resultater i sitt IA-arbeid. Våre tillitsvalgte i våre IA-bedrifter jobber tett sammen med ledelsen i IA-arbeidet, og kjenner seg ikke igjen i bildet som blir gitt her, avslutter Liv Marit Stern.

Ntf medlem
transport-arbeideren.jpg
Håndbok