Nett-banner 950x173 72

Vellykket blokade i Drammen

26.april 2014
HolshipBlokade260414-small Klubbleder for havnearbeiderne i Drammen, Tommy Mangrud, var fornøyd etter at Holship ikke fikk losset en båt i Drammen lørdagsmorgen, skriver Transportarbeideren. Rundt 40 havnearbeidere og andre fagorganiserte blokkerte skipet. Les mer!

(Tekst og foto: Roy Ervin Solstad - Transportarbeideren)

Det danskeide selskapet Holship Norge nekter å inngå tariffavtale for lossing og lasting ved deres kaier i Drammen. Tidligere i vår vant Transportarbeiderforbundet som organiserer havnearbeidere i Norge en seier i Drammen tingrett som ga forbundet rett til å boikotte Holship dersom de fortsatt ikke ville undertegne en tariffavtale.

I begynnelsen av april kom varselet om boikott fra NTF med virkning fra 17. april, og siden den datoen har havnearbeiderne i Drammen og forbundet sentralt nær sagt bare ventet på når det første skipet skulle komme til Holship for å bli losset eller lastet. Det skjedde grytidlig i dag.

40 demonstranter
I firetiden i dag tidlig la det norskflaggede frakteskipet "Kristian With" hjemmehørende i Trondheim til kai ved Holships lager ikke langt fra der E18 krysser Drammen. Selve lossingen av skipet kom ikke i gang før rundt kvart over seks, men de skulle ikke få holde på lenge.

Allerede litt over halv sju var nemlig klubbleder for havnearbeiderne i Drammen, Tommy Mangrud på plass, og han brukte ikke mange sekundene på å stoppe resten av lossingen av takstein som Holship skulle ha på land. Resolutt stilte han seg opp mellom skipet og truckene som holdt på å losse skipet, og der ble han stående til Holships arbeidere trakk seg unna.

I løpet av en halvtimes tid hadde antallet demonstranter økt til rundt 40, inkludert havnearbeidere fra blant annet Fredrikstad og Oslo. I tillegg kom det folk fra Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Heismontørene som ville støtte Transportarbeiderforbundets aksjon i Drammen.

Hektisk
Blokaden medførte hektisk aktivitet både om bord på skipet og ikke minst i Holship sine kontorer på havna. Mannskap om bord som Transportarbeideren snakket med, mente at det gjenstod omtrent ti timer med lossing av skipet før det kunne gå videre, og den videre timeplanen til "Kristian With" var fullstappet. En av sjøfolkene om bord anslo tapet til båten til å være rundt 70.000 kroner daglig når den ikke kunne komme seg videre.

Etter en stund kom også daglig leder for Holship Norge AS, Michael Ranners. Han ga Tommy Mangrud og havnearbeiderne i Drammen et tilbud om Holship likevel skulle bestille lossing fra de registrerte havnearbeiderne. Det var et tilbud Mangrud og forbundet var forberedt på. Svaret var ganske enkelt at det skulle de gjerne gjøre når han kom med en signert tariffavtale.

– Vi er sju sjauere fra Drammen Her nå, så vi er klare når avtalen er signert, sa Mangrud med et smil.

Flyttet seg
Verken havnearbeiderne i Drammen eller Transportarbeiderforbundet sentralt (som var representert ved forbundssekretær Jan Sivertsen) hadde noen som helst intensjoner om å ramme tredjepart, i dette tilfelle Egil Ulvan Rederi AS, eller kunden som skulle ha all taksteinen, unødig.

Derfor ble det enighet mellom rederiet, demonstrantene og Holship om at registrerte havnearbeidere kunne losse skipet dersom det ble flyttet til en kai hvor det eksisterte en tariffavtale. Rett over klokka ni la derfor båten fra kaia til Holship for å flytte seg de få hundre meterne over elva til Holmen-kaia.

En seier
Klubblederen for sjauerne i Drammen var strålende fornøyd.

– Dette vil koste dyrt for Holship og de vet nå at hver eneste gang det kommer et skip til deres kai, er vi klare til å blokkere lossing og lasting av skipet. Det at vi fikk flyttet skipet over til en kai med tariffavtale der vi losser skipet, ser jeg på som en seier, sa Mangrud.

Michael Ranners i Holship Norge var ikke like fornøyd.

– Havnearbeiderne har sitt syn og jeg har mitt. Vi er midt oppe i en rettslig tvist som ikke er avgjort i og med at den er anket til lagmannsretten. Vi har en advokat på saken og vil se på om det kan la seg gjøre å få en midlertidig forføyning, slik at vi slipper en blokade neste gang det kommer et skip til oss, sier Michael Ranners.

Det bekymrer ikke forbundssekretær Jan Sivertsen i NTF.

– Vi har vunnet en hver sak om boikott i arbeidsretten, tingretten, lagmannsretten og høyesterett siden 1997. Vi kommer til å fortsette med denne type aksjoner helt til Holship undertegner tariffavtale. I dag var det bare tariffavtalen som manglet, sier Jan Sivertsen.

Ntf medlem
transport-arbeideren.jpg
Håndbok